Toimintasuunnitelma 2021

Kulunut vuosi on ollut poikkeuksellinen korona-epidemian vuoksi. Tilanne jatkuu edelleen ja on varauduttava muutoksiin. Senioriliiton teemana on seuraavan kolmen vuoden aikana "Rohkeasti tulevaisuuteen". Yhdistyksemme on myös rohkea ja suunnittelemme toimintaa kuten aikaisempina vuosinakin seuraten tilannetta ja noudattaen ohjeistuksia.

Tiistaitapaamiset
Uudet tilat ovat osoittautuneet erittäin käyttökelpoisiksi. Olemme pystyneet korona epidemiankin aikana noudattamaan turvavälejä. Jatkamme tapaamisia joka toinen tiistai entiseen tapaan ja järjestämme esityksiä kiinnostavista aiheista. Toistaiseksi jatkamme kahvihetkiä tilaisuuden alussa. Kahvitilaisuudessa noudatetaan ohjeistuksia, pidämme turvavälejä, käytämme käsidesiä ja kertakäyttöisiä käsineitä sekä emäntä ohjaa toimintaa, jotta kaikki sujuu mallikkaasti. Kasvomaskeja käytetään, jos turvavälejä ei voida noudattaa.

Jäsenistö
Yhdistyksessämme on noin 100 jäsentä. Olemme saaneet uusia jäseniä, mutta samaan aikaan on eronnut jäseniä heikon fyysisen kunnon vuoksi. Jäsenhankintaa tullaan jatkamaan. Syksyllä Tikkurilassa oli Rohkeasti seniori-kurssi (RoSe), mikä oli erittäin onnistunut. Suunnitelmassa on järjestää keväällä toinen samanlainen tilaisuus. Koetamme olla mukana matalankynnyksen tapahtumissa kuten markkinat ja hyvinvointimessut. Järjestämme jäsenkyselyn maalis-huhtikussa, jossa toivomme tiistain tapaamisiin uusia esityksen aiheita. Toivotaanko tutustumisia museoihin, näyttelyihin tai luentotilaisuuksiin sekä kysymme retkikohteista, joita voimme toteuttaa, kun korona -epidemia antaa siihen mahdollisuuksia.

Koulutukset ja tapahtumat
Kannustamme jäseniämme ja toimihenkilöitämme osallistumaan liiton ja piirin järjestämiin koulutustilaisuuksiin, näin saamme uutta tietoa ja innostusta toimintaamme. On erittäin tärkeää, että jäsenemme osallistuvat myös virallisiin kevät- ja syyskokouksiin. Kevätkokouksen 2021 järjestää Olarin yhdistys ja syyskokouksen Porvoon yhdistys. Yhdistys maksaa osallistumismaksut, mutta matkakuluista pitää huolehtia itse.

Toiminnan painopisteet ensi kaudelle
1. Jos korona epidemia jatkuu, niin kuin nyt siltä näyttää, niin meidän on vakavasti harkittava, miten pidämme yhteyksiä jäseniimme. Nyt on mahdollista järjestää luentoesityksiä etänä samoin kuin kokouksiakin Teams-sovelluksen avulla. Osallistuminen Teams-kokouksiin onnistuu myös älypuhelimilla. Liiton ja piirin kautta on mahdolllisuus saada käytännön apua.
2. Kotisivujen päivittäminen on jo aloitettu, jota tullaan jatkamaan. Kotisivujen informatiivisuuteen kiinnitetään huomiota.
3. Jäsenhankintaa jatketaan. Kannustamme jäseniämme pyytämään mukaan ystäviä, naapureita ja tuttavia. Hallitukseen ja vastuualueisiin etsitään uusia henkilöitä. Kun tehtäviä jaetaan useeammalle, niiden hoitaminen on helpompaa. Meillä voisi olla esimerkiksi sellaisia kuin matkavastaava ja tapahtumavastaava. Keväällä on tulossa mm. näille toimihenkilöille koulutusta.

Kerhotoiminta
Muistikerhot ja golfkerho jatkavat toimintaansa kuten ennen korona-epidemiaa. Digikerho jatkuu myös, mutta supistetummassa muodossa. Kerran kuukaudessa saamme ulkopuolisen asiantuntijan apua pulmakysymyksissä tiistaitapaamisten jälkeen. Käsityökerhon ja kulinaarikerhon joudumme jättämään odottavalle kannalle siihen asti, kun korona-rajoitukset helpottuvat.

Retket, konsertit, teatterit ja muut vierailut
Teatteriesitys Sylvi ja Huru-ukot siirtyi syksyltä kevääseen 2021. Esitys on 18.3.2021 Kulttuuritalo Martinuksessa. Kun tilanne sallii, niin järjestämme sekä kevääksi että syksyksi kaksi uutta tilaisuutta kulttuurin saralta. Hamina Tattoo sotilasmusiikin marssishow siirtyi myös vuodella ja on ensi vuonna 7.8.2021. Haminaan järjestetään yhteiskuljetus.

Senioriliitto 50 vuotta
Kansallinen senioriliitto ry on perustettu 10.10.1971 Tuusulan kunnallisopistolla. Liitto suunnittelee juhlaristeilyä toukokuulle. Tuusulan senioriyhdistys järjestää yhdessä Uudenmaan piirin kanssa 50-vuotisjuhlan 26.8.2021 Gustavelundissa. Liiton järjestämä virallinen kutsuvierasjuhla järjestetään 10.10.2021 Finlandia-talossa. Uudenmaan piiri toivoo, että yhdistykset huomioisivat juhlavuoden omassa toiminnassaan.

Taloustilanne
Yhdistyksemme taloustilanne on vakaa edellyttäen, että saamme edelleen Vantaan kaupungin tukea yhdistyksellemme. Tulot kertyvät Vantaan kaupungin avustuksesta, jäsenmaksuista ja arpajaisista. Menot syntyvät Senioriliitolle maksettavista jäsenmaksuosuudesta (15€/jäsen), yhdistyksen jäsentapaamisten kahvituksista ja syntymäpäivien tarjoilusta sekä huomionosoituksista.

Senioriliiton ohjeiden mukaisesti yhdistyksemmekin toimintaa ohjaa elämänmyönteisyys, suoraselkäisyys, vastuu itsestä ja muista, itsensä ja toisten arvostus sekä perinteiden kunnioittaminen